QA - islamisk rättslära (fiqh)

Samling på frågor och svar från frågelådan inom islamisk rättslära (fiqh), hittar du inte svar på dina frågor kan du enkelt och anonymt ställa dina religiösa frågor, tryck här.
Du kan även läsa tidigare frågor och svar inom islamisk troslära (aqeeda), tryck här.

Taqlid: Följa en lärd

Hej! Vad betyder ”marje” och hur vet man vem man ska följa? Hur många finns det och hur väljer man vilken lärd man ska följa?

"Marji' eller marjaeya är en religiös auktoritet. En marje är då en jurist som ger religiösa avgöranden baserade på islamiska läror. Marji' betyder bokstavligen ""Källa"" och är en förkortning till Marjaʿ al-taqlid, ""källa att följa"". Denna religiösa titel ges till en religiös forskare med hög position som är kapabel att utfärda fatwas (domar) baserat på expertstudier av islamiska heliga texter. Dessa texter är då Quranen, Hadith och profetens sunnah. Man uppnår denna nivå som ett resultat av många års vetenskaplig forskning och framsteg i frågor om islamiska studier, särskilt islamiska praktiska lagar. Varför ska man följa en marji'? En muslim måste följa de islamiska lagar som Allah har beordrat för att undvika helvetet och uppnå paradiset. Probelemet som existerar idag är att profeten Muhammed (S), till vilken Allah kommunicerade islams lagar till gick bort mer än 1400 år sedan. Så hur vet vi religionens lagar när profeten och imamerna inte är närvarande? Detta har lösts genom att det finns forskare som har studerat religonvetenskap i många år och specialiserat sig i dem för att känna till lagarna och reglerna inom Islam. Dessa forskare är kända som ""Mujtahideen"". En ""Mujtahid"" är då en lärd som känner till religionens regler. En Marji' är då en Mujtahid som vi ställer frågor till och följer hans åsikter. Detta är vad det innebär att följa en Marji'. Ingen som inte är en Mujtahid kan ha korrekt och fullständig förståelse för religionens regler, därför följer vi ingen annan än honom. Så som du går till en läkare vid sjukdom och följer läkarens rekommendationer, så går du till en Mujtahid vid islamiska frågor. Inom varje område rådfrågar vi specialisten på det ämnet. Kortfattat, att följa en Marji' är att agera enligt en Mujtahids åsikt. Det finns några levande maraji' och de mest bekanta är Sayid Ali Al-Sistani, Imam Khomeini, Sheikh Bashir Al-Najafi och sheikh Ishaq Fayadh. En av dessa måste väljas som källa och följas och då följer du den lärdas uppfattning av islamiska regler. Den mest lärda marji' ska då följas och det finns olika metoder till att hitta den mest lärda. Första metoden är att forska själv och hitta den mest lärda. Andra metoden är att fråga en lärd (Sheikh eller liknande) som du litar på och han berättar då vem som är den mest lärda Marji'. Tredje metoden är att fråga en familjemedlem som garanterar att hen har frågat en lärd. Du kan lita på personen under denna situation."

Rituell Renhet (Tahara) bla Tvagning (ghusul och wudhu)

Om min wudo gör min hand torr så att jag knappt har vatten till att torka fötterna kan jag ta vatten från armen?

Om du inte har tillräckligt med vatten för att torka huvudet så kan du ta från armarna. När det gäller fötterna så kan du ta vatten från skägget ifall du har ett skägg. Annars måste du göra om din whudu. Allah vet bäst.

Jag är kvinna och arbetar i hemtjänsten, i arbetet behöver man sköta hygien till män och kvinnor i privata delar i kroppen. Är det haram för mig att jobba så? Vad finns det för rekommendation? Tack

Det är inte tillåtet att utsätta sig själv för andras privata delar oavsett om de är gamla och inte kapabla till att rengöra sig själva. Det finns dock undantag. Om man kan garantera och försäkra sig att man inte tittar på dennes privata delar samt att man inte vidrör utan handske så är det tillåtet. Om du kan fortsätta jobba inom hemtjänsten utan att behöva utsätta dig för detta så borde du göra det. Annars rekommenderar vi att du pratar med din arbetsgivare att försöka hitta alternativa uppgifter och om detta inte är möjligt att arbeta med annat. Allah vet bäst.

Bön & Fasta

Jag lider av wiswas och tänker alltid att jag har missat något eller gjort något fel under bönen vad bör jag göra?

Om din wiswas är återkommande (du lider av wiswas) så ska du inte lyssna på den och fortsätta med din bön. Allah vet bäst.

Hajj

Mat & Dryck

Är det tillåtet att leverera, laga eller förflytta mat som inte är halalslaktat eller som innehåller fläsk?

Nej det är inte tillåtet så länge du vet om vad föremålen innehåller.

Vilka havsdjur är förbjudna att äta?

Alla sorts fiskar med fjäll får ätas samt räkor. Annars är resten haram för konsumtion.

Är all gelatin haram? Får man exempelvis gelatin nöt i godis?

Ja, gelatin tagen från gris eller nöt är haram. Dock är gelatin halal om den produceras av islamiska länder. Vegetarisk gelatin är även halal för konsumtion.

Får man äta mat på en resturang som serverar alkohol ?

Om man är säker på att det inte finns alkohol blandat med maten så får man äta. Men om det finns en annan restaurang, lik den som serverar alkohol, som inte serverar alkohol så är det bättre om man går till den istället.

Jag har en fråga gällande kycklingarom i vissa matprodukter. I ingredienserna står det såhär: ” kycklingarom* [naturlig arom (jästextrakt, SOJA)” Min fråga lyder följande, är det halal eller okej att äta en produkt där detta står i ingredienserna? Jezakom allah Kher!

Om aromen är extraherad från en vegetarisk källa, som i detta fall soja, så är det tillåtet för konsumtion. Står det enbart "Kycklingarom" eller "Köttarom" så får den produkten inte konsumeras. Allah vet bäst.

Jag går till en restaurang och frågar han vid kassan om det är Halal kött. Mannen svarar ja och hämtar kycklingpåsen där halal märket är stämplat på. Mannen säger även att kycklingpåsen är importerad från Thailand. Jag blir säker och sätter mig ned och äter en kycklingpizza hos de.Vissa säger nej man får inte äta bara av att ägaren säger att det är halal. Man måste dubbelkolla ägarens personlighet och om han är pålitlig som person att hålla sig till halal kött utan att blanda med annat osv. Min fråga är, vad ska man göra och när kan man vara bekväm att äta? Vad har marjaa gett för fatwa angående kött på restaurang i icke muslimsk land.

Du måste veta om personen vid kassan är muslim eller inte. Är personen muslim och säger att köttet är halal så får du äta. Du behöver inte dubbelkolla personens personlighet eller pålitlighet, utan bara om personen är muslim, om inte det är redan känt att den personen är en "muslim fasiq" (dvs en muslim som inte följer sin religion). Samma sak gäller även vid köp av kött. Du får inte köpa köttet bara för att det står halal på förpackningen, du måste veta vart detta kött är slaktat eller om märket är ett känt halal-märke. Om köttet är slaktad i ett muslimskt land så får du äta köttet. Allah vet bäst.

Jobb och investeringar

Är det tillåtet att leverera, laga eller förflytta mat som inte är halalslaktat eller som innehåller fläsk?

Nej det är inte tillåtet så länge du vet om vad föremålen innehåller.

Social interaktion

Medicin och vård

Giftermål och Skilsmässa

Är det haram eller halal för en kvinna som är shiamuslim att gifta sig med en man som är Sunni muslim?

Det är okej men han får inte hata eller vara emot ahlulbayt (profetens hushåll).

Är tillåtet att prata med en kille i syfte av giftemål? I så fall vad är gränserna?

Gränsen mellan halal och haram när det gäller tjej-kille kontakt är att de ska befinna sig på allmänna platser som parker, skola eller restauranger. De får inte träffas i platser där de är isolerade från andras ögon, som till exempel själva i en bil eller i ett grupprum i skolan där för få personer ser dem. När det gäller digital kontakt som sms och samtal så ska det inte upprepas flera gånger och pågå i långa perioder. Kontakten ska göras endast i syfte av att lära känna varandra.

I got married through a Sunni Sheikh a while ago, is my marriage valid? I don't remember the uttered words nor what Madhab he belonged to, is there a problem? May Almighty Allah bless you

In order for a marriage contract to be valid, a certain words must be uttered in Arabic and they are: From the female: زَوَّجْتُكَ نَـفْسِي (zawwajtuka nafsī), I wed myself to you. The male replies with: قَبِلْتُ التَّـزْوِیجَ (qabiltut tazwīj), I accept the marriage. The word زَوَّجْتُكَ (zawwajtuka),. The word نِّكَاحَ (nikāḥ) can also be used and the reply from the man must then be قَبِلـْتُ النِّكَاحَ (qabiltun nikāḥ). So it doesn't matter if the sheihk is sunni as long as those words are uttered from you two. This stands as long as you didn't appoint an agent to say the marriage contract formula on your behalf. Allah knows best.

Kvinnofrågor

En kvinna får enligt Islam inte lämna hemmet utan sin mans tillåtelse, det är ju en av kvinnans äktenskapliga skyldigheter. Min fråga är om kvinnan förväntas lyda sin man i allt annat också (som inte går emot Islam) eller är det bara i denna fråga som en kvinna förväntas visa lydnad? Syndar hon om hon inte lyder honom i andra frågor?

Kvinnan ska lyda sin man på vissa kategorier som att inte gå utanför huset utan hans tillåtelse och att inte neka honom samlag. Hon får inte heller bjuda hem personer som mannen inte tillåter. När det gäller andra grejer så måste inte kvinnan lyda och hon får heller ingen synd. Mannen har ingen rätt till att till exempel tvinga sin fru till att laga mat eller tvätta kläder, hon har med andra ord rätt till att neka sådana begäran.

Är är det haram att raka sig under ögonbrynen.

Det är tillåtet så länge man inte förnedrar sitt ansikte.

Jag är kvinna och arbetar i hemtjänsten, i arbetet behöver man sköta hygien till män och kvinnor i privata delar i kroppen. Är det haram för mig att jobba så? Vad finns det för rekommendation? Tack

Det är inte tillåtet att utsätta sig själv för andras privata delar oavsett om de är gamla och inte kapabla till att rengöra sig själva. Det finns dock undantag. Om man kan garantera och försäkra sig att man inte tittar på dennes privata delar samt att man inte vidrör utan handske så är det tillåtet. Om du kan fortsätta jobba inom hemtjänsten utan att behöva utsätta dig för detta så borde du göra det. Annars rekommenderar vi att du pratar med din arbetsgivare att försöka hitta alternativa uppgifter och om detta inte är möjligt att arbeta med annat. Allah vet bäst.

Ungdomsfrågor

Musik, sjunga & dans

Magi

Jag upplevt att att jag hamnat i mycket konflikter med andra den här månaden.Jag brukar inte göra det och jag har även gråtit och vart extra känslig i oktober. Jag undrar om det kan vara eftersom att det är halloween och det finns många som praktiserar demoniska ritualer? må gud skydda oss.

Det är inte på grund av halloween men det du kan göra är att läsa surah Al-Ikhlas (112) 11 gånger uppföljt av surah Al-Falaq (113) och surah An-Nas (114) en gång var. Att skicka välsignelser till profeten Muhammed (saw) och hans hushåll hjälper också, dvs göra salawat.

Lotteri

Klädsel och Hijab (slöja)

Inom Islam är en mans gheera väldigt viktig, en man som saknar det kallas för dayuth, vilket utifrån flertal hadither är väldigt negativt. Min fråga är var gränsen går mellan en man som inte vill vara en dayuth och att kontrollera sin fru på ett sätt som Islam inte förespråkar? Om man tänker på det här med kvinnans kläder t.ex, har en man rätt att bestämma hur hon ska klä sig? Att hon måste ha slöja på sig eller om hon redan har slöja men klär sig på ett visst sätt som han inte uppskattar? Om kläderna enligt honom gör honom till en dayuth, men samtidigt känner kvinnan att hon är nöjd med hur hon klär sig och att mannens gheera är för kvävande, vem har rätt?

Så länge kvinnan är klädd på ett sätt som islam förespråkar så har mannen ingen rätt till att ändra hennes klädstil. Hijab är ett måste även om mannen tycker annorlunda men samtidigt får han inte, till exempel tvinga sin fru till att ta på sig niqab utan hijab är tillräckligt enligt islam.

Inom islam ska en tjej bära slöja vid 9 år. Hur gör man när man har pratat med barnet men hon vill inte? Hon säger att hon är inte redo och gör det när hon blir vuxen "vuxen som dig mamma". Får föräldrarna Ethm اثم när de låter henne vara alltså inte bära slöja?

Ni kan inte tvinga er dotter till att bära slöjan och om det är obligatoriskt inom islam. Om föräldrarna har fullgjort sina skyldigheter genom att pratat med barnet på rätt sätt och försökt övertyga henne, men till ingen nytta, så får ni Insha'Allah ingen synd (اثم). Allah vet bäst.

Förtala Gud, Profeten & Ahlulbayt

Vad är domen av att svära i lögn? Vad kan man göra för att rätta sig?

Att svära falskt i Allahs namn är otillåtet och domen är att antigen mata tio fattiga människor eller att fasta tre dagar i följd.

Föräldrarnas rättigheter

Jag har inte haft kontakta med min pappa i flera månader p.g.a dålig relation och familjeproblem. Gör jag rätt?

Det är en plikt för varje muslimsk person att hålla kontakten med sina föräldrar om det är möjligt samt visa fullständig respekt gentemot dem. I den heliga Quranen, Surat al-Isra 17:23-24, står det: وَقَضَىٰ رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا ۚ إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِندَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلَاهُمَا فَلَا تَقُل لَّهُمَا أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا وَقُل لَّهُمَا قَوْلًا كَرِيمًا وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَقُل رَّبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيرًا -Din Herre har förordnat att du inte ska tillbe någon annan än honom och vara god mot dina föräldrar. Vare sig en eller båda av dem uppnår ålderdom med dig, säg inte till dem ett förargelsesord och stöt dem inte bort, utan tala hellre till dem ett ädelt ord. Sänk ödmjukhetens vinge för dem, av barmhärtighet, och säg: Min Herre, förbarma dig över dem som de uppfostrade mig när jag var liten. Det är även obligatoriskt att lyda sina föräldrar (så länge det inte leder till haram) som det står i Quranen, Surat Luqman 31:14: وَوَصَّيْنَا ٱلْإِنسَـٰنَ بِوَٰلِدَيْهِ - Och Vi har befallt människan att hedra sina föräldrar. "

Begravning

Välgörenhet

Zakat, Khums, Sadaka, Kaffara & andra typer

Hur betalar man Khums, hur mycket, varifrån och till vem? Jazakum Allah khair kära syskon

Khums, bokstavligen en femtedel, är en obligatorisk islamisk skatt som är 20% av din årliga inkomst (överskottsinkomst). Dessa 20% delas in i två lika stora delar. Ena hälften av pengarna går till den 12:e imamen medan den andra hälften går till fattiga sayeds (profeten Muhammeds ättlingar). Den 12:e imamen är i nuläget frånvarande, så denna hälft måste gå till din marja (en hög religiös auktoritet som följs i frågor om islamisk lag) eller till en välgörenhetsorganisation som har givits tillstånd till att samla in khums på uppdrag av Marja.Dina khums pengar ska ges till din Marja, kan du inte leverera pengarna personligen så ska du ta kontakt med hans representanter runt om i världen. För att ta reda på vart dessa representanter befinner sig så kan man ringa till en marjas huvudkontor eller besöka en muslimsk församling och fråga där.
Integritetspolicy
Copyright 2022 © Malmös Shiamuslimska Ungdomsförening
crossmenu linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram