
MSU arrangerade två dagars program för systrar med temat Imam Mahdi. Syster Mariam Mosawi ordförande på svenska rådet i Imam Ali Center i Stockholm gästade oss.
Introduktion
Imam Mohammad Al-Mahdi (aj) son till Al-Hassan Alaskari (As) är den tolfte och siste imamen från profeten Mohammads(S) avkomma. Imam Al-Mahdi (aj) är vår tids imam och lever bland oss men är under ockultation vilket innebär att han kan se oss men vi människor kan inte se honom. Likt Imam Ali (as), Imam Hassan (as) och Imam Hussain (as) och de andra åttaimamerna var utsedda av Gud till Imamer för deras folk är imam Mahdi (aj) på liknande sätt utsedd från Gud till Imam över folket som lever under hans tid. Han är imam över alla människor från Imam Al-Askaris (as) bortgång ända till idag. Imam Mahdis (aj)uppdrag kommer att vara väldigt stort och omfattande. Hans gudomliga uppgift är att tillämpa och implementera alla grunder och principer som profeterna och imamerna kämpade och strävade efter att förverkliga på jorden. Sedan profeterna Adam (as), Noah (as), Ibrahim (as), Moses (as), Isa (as) ända fram till profeten Mohammad (s) vidare till imamerna Ali, Hassan, Hussain, Zain-Alabideen, Baqer, Sadeq, Kadhem, Reda, Jawad, Hadi fram till Hassan Al askari (fred vare med alla) så har dessa heliga figurer kämpat för ett och samma ändamål nämligen monoteism, tron på en Gud. Att tro på en enda Gud innebär vidare att tro på rättvisa, profetskap, imamskap och domedagen. Profeterna och imamerna strävade efter att implementera dessa principer och fullbordningen av Guds plan kommer att ske under imam Mahdis (aj) händer vid hans välsignade återkomst och styre. Han kommer med Guds stöd att förverkliga alla profeternas och imamernas dröm. Imam Mahdi (aj) kommer att styra och sprida rättvisa överallt och upphäva all typ av förtryck, orättvisa och tyrannskap. Hela mänskligheten kommer ta del av hans ljus, det gudomliga ljuset om kommer spridas över hela universum och nå till alla varelser och platser. Mänskligheten kommer att befrias från all form av förtryck och andlig, själslig och fysisk sjuklighet.
Vem vill inte leva i en tid där förtryck. förtryckare och orättvisa inte har någon plats på jorden?
Kvinnans roll under Imam Mahdis (aj) tid
Imamerna har alltid uppmuntrat till att uppliva deras ensak under olika församlingar för detta bringar Guds barmhärtighet och välsignelse och detta strävar vi efter att uppnå och denna gång tar vi upp kvinnans roll under Imam Al-Mahdis (aj) tid:
Innan profeten Muhammad (S) kom var kvinnan förtryckt ochorättvist behandlad. Kvinnan hade inte samma rättigheter som mannen. När profeten (S) kom och introducerade islam till samhället ändrades kvinnans status på ett revolutionerande sätt. Mannen och kvinnan fick samma status inför Gud och blev jämlika inför Guds ögon. Denna händelse var rent utsagt chockerande och svårt för samhället att acceptera då dessa vant sig vid en förvriden syn på kvinnan. Det som skulle istället skilja människor åt i status inför Gud, är hur stor graden avgudsfruktan man besitter.
Både mannen och kvinna kan komma nära Gud lika mycket och både kan tjäna Gud, islam och deras imam lika mycket. Gud talar till män och kvinnor samtidigt och värderar de efter deras gudsfruktan och handlingar och inte efter vilket kön de tillhör. Följande verser ur den heliga Quranen framhåller detta faktum:
I Sura Al-hujurat vers 13 säger Gud : Människor vi har skapat er av en man och en kvinna och Vi har samlat er i folk och stammar för att ni ska lära känna varandra. Inför Gud är den av er den bästa vars gudsfruktan är djupast. Gud vet allt, är underrättad om allt.
I surat AL-Nahl vers 97 säger Gud : Den man eller kvinna som gör gott och lever rätt-skaffens och som har tron skall Vi skänka ett gott liv och Vi skall bestämma deras (slutgiltiga) belöning efter deras bästa handlingar.
I surat Al-Imran vers 190 säger Gud: Och Gud svarar dem: Jag skall inte låta någon av er som arbetar och strävar, vare sig man eller kvinna, se sin strävan gå förlorad- ni är (alla) av samma rot (och skall lönas på samma sätt).
Ungefär såhär vackert introducerade föreläsaren syster Mariam Al-mosawi, ordförande för imam Ali centers svenska råd sin föreläsning på systereventet som hölls i Malmö helgen den 1-2 juli.
Mariam tog oss igenom vikten av vår väntan på vår tids Imam (Aj) och betonar att väntan på vår tids imams återkomst är den bästa av dyrkan. Med betonande på att väntan ska vara aktivt och inte passivt. Aktiv väntan betyder att man skall jobba och sträva efter att uppnå allt som behagar Gud och imamen. Det som behagar Gud behagar imam Mahdi (Aj) och det som behagar imamen behagar Gud. Kvinnan kommer att uppfylla en väsentlig funktion under imam Mahdis (Aj) styre. Mariam pratade om att det handlar om vad varje människa utmärker sig vara och beroende på det och vilka egenskaper och potential man har kommer man utefter det få sin lämpliga uppgift under imamens styre. Mycket handlar och beror på en själv och vad man utmärker sig för att vara och hur mycket trofasthet, lojalitet, hängivenhet man har till Gud, islam och imamen. Med dessa egenskaper kan både män och kvinnor identifiera sig med och arbeta upp. Under imamens (aj) tid kommer varje enskild människas kunskap att utökas såpass markant att en kvinna som håller sig inom sitt hem blir benägen att döma i enlighet med Koranen och profeten (s) sunnah. Detta ger en fingervisning av att kvinnorna kommer ha olika roller under imam Mahdis (aj) styre beroende på vilka egenskaper de besitter. Beroende på sättet som varje kvinna kommer att utmärka sig på så kommer imamen att bedöma vilka roller som är lämpliga till varje en. Det här visar att kvinnan har en stor utvecklingskapacitet och kan vara ledande inom olika roller. Det viktigaste kärnan hos dessa kvinnor inom dessa roller är deras mod, tålamod, rättvisa, lojalitet och hängivenhet till Gud, islam och deras imam (Aj).
För att exemplifiera så tar Mariam upp rollfigurer och exempel på rättfärdiga och gudfruktiga kvinnor som nämns i den heliga Koranen och hur Gud framställer dessa som ett föredöme för både män och kvinnor. En av de är Asiya (As) som blir en förebild för alla troende pga av sitt tålamod och trofasthet inför Gud. En annan är Mariam (as) där Gud utmärker henne för en av de som ödmjukt böjer sig under Guds vilja med alla troende som tar samma väg.
Slutligen avslutar föreläsaren Mariam Al-mosawi med några exempel på olika historiska kvinnor och vilka avgörande roller de spelade för att upprätthålla monoteismen trots farorna som omgav dem. De manifesterade egenskaper som varken män eller kvinnor i deras tid vågade uppvisa. Dessa kvinnor hade hög grad av tro på Gud, mod, trofasthet och övertygelse om deras uppdrag och ansvar inför deras tro och religion.
Vi ber till Allah (swt) att väcka denna trofasthet samt övertygelse inom oss och ge oss styrkan och modet att tjäna vårtids Imam och vara en del av hans uppdrag och närma oss hans omgivning och göra oss till hans närmaste tjänare.
Vi tackar syster Mariam Mosawi och hoppas denna helg har varit en inspiration till er alla och en motivation till att åter-uppväcka ert perspektiv på vad det aktiva väntandet innebär.
Må Allah (swt) beskydda er och glöm inte imamen (aj) i era duas.
Bilder: tryck här!
Aviseringar